Dinsdag 29 april 2025
13.30 u. - 15.30 u.
Inhoud
Bedrijven weten jongeren alsmaar beter te vinden daar waar ze heel actief zijn: op sociale media. Eén op drie jongeren die influencers volgt, kocht de voorbije drie maanden iets op hun aanraden. Maar influencers en organisaties doen jongeren niet enkel kopen via sociale media. Ze laten jongeren ook meer bewegen, naar musea gaan of nieuws volgen. Hoe beïnvloeden merken jongeren en wat is de impact op vlak schermverslaving bij jongeren?
Vinden jongeren het allemaal ok, of laten ze zich niet zo makkelijk beïnvloeden?
Sprekers
Marijke De Veirman (Arteveldehogeschool)
Marijke De Veirman is senior onderzoeker bij de Arteveldehogeschool (expertisenetwerk Communicatie, Media en Design). Ze doet onderzoek naar de werking en het ethische gebruik van influencermarketing. Ze leidt het SMI-barometer onderzoeksproject, dat jaarlijks het gebruik en de evaluatie van sociale media, influencermarketing en podcasts door jonge Belgen (16-39 jaar) in kaart brengt. Daarnaast is ze ook docent in de opleiding communicatie.
Caroline Baert (Howest)
Caroline Baert is onderzoeker bij Howest (cluster Business en Media). Ze leidt het GenZLab dat organisaties helpt om in te haken op generatie Z via onderzoek en cocreatiesessies. Caroline werkte eveneens op het project Fitfluencers rond het inzetten van influencers om beweeggedrag bij jongeren te promoten. Verder is ze ook docent in de opleiding Communicatie, waar ze focust op strategische communicatie, communicatieonderzoek en trendonderzoek.
Moderatie Globelink
Globelink is een landelijke jeugddienst die projecten opzet met jongeren (16 - 26 jaar) rond duurzame, solidaire en rechtvaardige thema's. Vanuit haar expertise begeleidt ze met veel enthousiasme en plezier participatieve trajecten en alles wat daarbij komt kijken.
Enkele vragen die tijdens een voorbereidende les of in de Science bar aan bod kunnen komen
Op welke social mediakanalen volgen jongeren influencers?
Hoeveel jongeren zegt zijn of haar (koop)gedrag online te laten beïnvloeden?
Over welke interesses communiceren bedrijven naar jongeren via sociale media?
Welke regels legt de wet online marketing op?
Zien jongeren altijd of het om een commerciële post gaat?
Waarom bedenken organisaties een marketingstrategie specifiek voor Gen Z?
Zorgt de stijgende populariteit van influencers ook voor een toename van schermverslaving?
Educatieve bronnen
Artikel “Onderzoek toont aan: influencers dubbel zo populair bij jongeren als bij volwassenen”
Artevelde hogeschool pagina “Social media en influencermarketing”
Youtube video “Sociale media en influencer marketing door de ogen van Belgische jongeren”
Spelwijzer | Mediatheken: zoekresultaten ivm sociale media
Stel je vraag
Wil je graag inschrijven voor deze Science Bar maar heb je nog een vraag?
Neem dan contact met ons op en je hoort snel van ons!